Activiteit in het donker

Woon je toevallig tegenover een andere scout of explorer dan kan je op een ouderwetse manier toch contact met ze hebben. Even een ogenblik zonder mobiele telefoon.

Tegenwoordig pakt iedereen zijn mobiele telefoon om met elkaar te communiceren. Maar nog niet zo gek lang geleden had de jeugd die niet. Toch wilden vrienden met elkaar berichten uitwisselen. Woon je toevallig tegenover een andere scout of explorer, dan kan je d.m.v. het seinen met morsecodes de ander een bericht sturen.

Dat kan op verschillende manier. Met een fluit, maar ik denk niet dat de buurt daar op zit te wachten, met geschreven berichtjes die je bij elkaar in de bus stopt of met armsignalen of helemaal spannend in het donker met je zaklantaarn.

Let in elk geval op dat je als seiner tussen elke letter voldoende ruimte openlaat zodat de ontvanger weet dat het om een nieuwe letter gaat. Moet je de boodschap opnemen, dan niet vergeten tussen elke letter een / te zetten. Aan het eind van een woord ( aangegeven door een langere periode) //.
Anders heb je geen flauw idee welke letters er geseind zijn en is het een onoplosbare brei van streepjes en puntjes.

Heb je geen scout tegenover je wonen, maar wel in huis kun je ook met die persoon berichten uitwisselen. Hoe vaker je het doet hoe makkelijker het gaat. In elk geval het seinen.
Ontvangen en weer vertalen vraagt iets meer tijd. Vaak helpt het wanneer je de letters die je al weet boven de code te zetten en zo de boodschap al gedeeltelijk ontcijferen.

Doe je het met armsignalen dan is een punt 1 arm recht uitsteken op schouder hoogte en een streep beide armen. Bij het gebruik van een fluit en lamp duidelijk het verschil laten horen en zien tussen kort (punt) en lang (streep)

En of je wil geloven of niet, morsecodes kunnen ook op school nuttig zijn. Hoe zal ik maar niet vertellen. Niet gepakt worden hoor, want er zijn best een boel mensen die de morsecodes kennen en dan weten ze je hartsgeheimen.

Uitdagende Scoutingtechnieken