Zaadbommen maken

Wat heb je nodig?

• Een kom
  • Een stevige lepel
  • Keukenpapier of een lege eierdoos
  • Water
  • Je eigen handen
  • Een schort voor als je niet vies wilt worden

Ingrediënten voor 6 zaadbommen

• 5 eetlepels compost
  • 4 eetlepels terracotta klei (gesteentemeel of bentoniet, te koop bij tuincentra)
  • 1 theelepel zaden (bij grote zaden is een halve theelepel voldoende)
  • 1 theelepel chilipoeder tegen ongedierte om je zaden te beschermen
  • Water om te besprenkelen
  • Vloeibare mest als de compost niet vruchtbaar genoeg is

Aan de slag!

1. Doe de compost in de kom. De gladste zaadbommen krijg je als je de potgrond eerst zeeft voordat je het kleipoeder erbij doet. In de meeste potgrond zitten namelijk allerlei stokjes en stukjes schors.
  2. Doe de kleipoeder ook in de kom.
  3. Voeg de zaden toe.
  4. Roer de droge ingrediënten nu door elkaar.
  5. Voeg nu steeds een beetje water toe tot je een deegachtige substantie krijgt die niet te droog maar ook niet te nat is. Het moet lekker aan elkaar plakken.
  6. Verdeel dit mengsel in 6 gelijke stukken.
  7. Rol alle stukken met je handen tot een bal.
  8. Leg de zaadbommen nu op materiaal wat absorbeert, zoals een eierdoos of op een stuk keukenpapier.

Nu kun je twee dingen doen:

1. Je kunt meteen je zaadbommen werpen! (Mits het de juiste tijd van het jaar is!) Ze zullen nu sneller ontkiemen omdat ze nog vochtig zijn.
  2. Je kunt ze enkele uren laten drogen zodat ze niet té vochtig zijn! Laat ze 48 uur drogen. De zaden blijven in kiemrust tot ze door het regenwater wakker worden gemaakt. Op deze manier kun je ze wel 2 jaar bewaren. Bedenk wel dat sommige zaden dan misschien niet meer kiemen!

Zaadbommen
Sommige bijenrassen worden bedreigd of zijn al uitgestorven. Dat is zorgelijk, want bijen zijn heel belangrijk voor de bestuiving van veel gewassen. Jij als bommenwerper, kan iets voor hen doen door zaadbommen voor bijen of juist voor vlinders te maken.

Voor bijen
Vingerhoedskruid, Rode Klaver, Wilde Marjolein, Korenbloem, Betonie en Zwart Knoopkruid.

Voor vlinders
Vingerhoedskruid, Dagkoekoeksbloem, Gewone Margriet, Zwart Knoopkruid en Beemdkroon.

Voor vogels
Veldzuring, Beemdkroon, Zwart Knoopkruid, Vertakte Leeuwentand en Grote Kaardebol.

Waar ga jij insecten helpen en je bommen werpen? Zaadbommen kun je overal neergooien, zolang er maar grond is: in je tuin, steegje, paadje, perkje, plantsoen, park, rotonde of op een groen dak. Werp ze uit het raam van de auto of trein. Kies onbeheerde gebieden uit. Daar kunnen ze ongestoord ontkiemen.

30 minuten

Buiten