VLIERBLOESEMWIJN

Vlierbloesemwijn is een zoete witte wijn gemaakt van de bloesem van Gewone vlier. Dit is verreweg de makkelijkste wijn te maken, het meeste werk is het verzamelen van de bloesem.

VOORBEREIDING

Maak alvast een “giststarter” van appelsap, suiker en gist. Hoe je dat goed kan doen kan je hier lezen.

EERSTE DAG

Het begint met het plukken van bloemschermen van Gewone vlier.
Verzamel een grote hoeveelheid bloemschermen van een Gewone vlier die in bloei staat. Gebruik alleen mooie, witte schermen. Verzamel ze in een ondoorzichtige tasje, zodat de zon geen invloed heeft op het verwelken van de bloesem. Verzamel de schermen losjes in de tas en druk ze niet op elkaar.
Laat de schermen bij thuiskomst even op een schone theedoek liggen om de beestjes zorgvuldig verwijderen. Doe de schermen vervolgens in een grote, schone plastic zak. Knoop de zak goed vol met lucht dicht en laat het een nacht staan in een donkere ruimte.

TWEEDE DAG

Na een nachtje schud je de dichte zak, zodat de bloemetjes loslaten van de steeltjes. Maak de zak open en haal er de steeltjes. Doe de losse bloemetjes in een maatbeker. Eén liter bloemetjes is voldoende voor 10 liter wijn. Met een papiertje als trechter doe je de bloemen in een gistfles. Voeg 1 liter kraanwater toe.
Nu moet er suikerwater worden toegevoegd. Kook 2 liter water en roer daar 1980 gram suiker doorheen. Laat dit afkoelen tot ongeveer 25 graden. Deze hoeveelheid suiker is nodig om 11% alcohol in de wijn te krijgen. Wil je 1 procent meer of minder doe er dan 180 gram suiker per 10 liter meer of minder in.
In de bloemen zit absoluut geen zuur en gistvoeding, dus deze zal je zelf moeten toevoegen.
Om uit te komen op 7/8 gram per liter maak je een mix gemaakt van 30 gram citroenzuur en 30 gram wijnsteenzuur. Voeg tevens een theelepel gistvoeding toe aan het water.
Als het suikerwater is afgekoeld tot 25 graden, doe je het afgemeten zuur erbij en roert dit nog even door. Daarna giet je het water met suiker, zuur en gist over de bloemetjes in de gistfles.
Voeg vervolgens de giststarter erbij. Je hebt nu ongeveer 3,2 liter in de fles zitten.
Laat dit geheel 4 dagen staan gisten. In deze 4 dagen geven de bloemen hun geur en smaak af aan het zoet/zure water.

VIJFDE DAG

Na 4 dagen filter je de inhoud van de fles. Dan is het wachten totdat de wijn is uitgegist. Doordat er weinig geen vruchtvlees aanwezig is kan de gisting langzaam verlopen.

EEN AANTAL MAANDEN LATER

Wanneer he gisten gestopt lijkt te zijn, hevel je de inhoud van de droesem in een schone gistfles en je laat het nog een paar weken staan en eventueel stabiliseren met een giststopper. Daarna kun je het soortelijk gewicht meten. Bij een soortelijk gewicht van 990 is de wijn volledig uitgegist, maar je kunt de wijn ook al iets eerder in flessen doen.

RECEPT VOOR 10 LITER WIJN (11%)

• 1 liter bloemetjes
  • 1980 gram suiker