Zonnewijzer

Leg een stuk hout, platte boomstronk of een stevig stuk karton op een plek waar je de hele dag zon hebt. Je kunt ook een stevige ondergrond gebruiken, waar je in kunt schrijven of waar je haringen in kunt zetten.

Plaats aan de rand een stevige tak of oude tafelpoot. Het is belangrijk dat deze niet makkelijk omvalt. Je kunt ook een bloempotje (met gat in het midden) vullen met aarde en omgekeerd neerzetten.

Steek een potlood in het gaatje als wijzer. Ga om 12 uur naar buiten en teken nu exact ieder uur in het verlengde van de schaduw van je 'wijzer' het uur op de ondergrond.

Doe dit tot dat de zon onder gaat. Laat de zonnewijzer staan en sta de volgende dag vroeg op om de uren tot 12 uur af te tekenen. Nu heb je geen horloge meer nodig!

24 uur

Buitenleven