heel scouting belt

In deze tijden van draconische maatregelen en bulten slecht nieuws, ontstaan er ook hartverwarmende verbindingen. Scouting is daar goed in en helpt daar waar nodig.

Ouderen zijn de grootste slachtoffers van deze crisis. Ze lopen veel meer gevaar door het virus en daarnaast duikelen velen, dankzij de verregaande maatregelen, in een sociaal isolement. En er zijn al zoveel eenzame bejaarden. Wat te doen? Nou, een belsysteem opzetten. Een babbeltje maakt een verschil. Bel om eens te babbelen over corona, het leven en vroeger.

Een belletje met een oudere juist nu heel belangrijk. Het wordt afgeraden om kwetsbare mensen te bezoeken. Daardoor neemt de eenzaamheid alleen maar toe. Wij willen deze mensen verblijden met een belletje.. Zoek contact met een verzorgingstehuis of een verpleegtehuis. Vertel wat je wil: Mensen uit sociaal isolement halen door met hen te (video) bellen, en dat jij / jullie daar open voor staan.

Overleg wat werkbaar is voor zowel de oudere als voor jullie. Denk hierbij aan hoe het gaat met het uitwisselen van telefoonnummers (en hoe dit AVG gewaarborgd kan) en wat gewenste momenten zijn dat er gebeld wordt. Het zou bijvoorbeeld storend kunnen zijn als er in de middagrust of tijdens etenstijd gebeld wordt. Ook video bellen via (bijvoorbeeld) Skype zou tot de mogelijkheden kunnen behoren. Denk dus verder dan alleen je eigen telefoon.

5-15 minuten

Samenleving