geheime zeiltekst

Heel veel zeilboten hebben een zeilteken, wat het type of de verhuurder aangeeft. Maak met de letters een geheimschrift voor jouw bak of afdeling.

Het zoeken van zeiltekens
Eerst zoek je op internet naar zeiltekens. Verzamel de tekens en de namen. Daar kun je een overzicht van maken. Sommige zeilboeken bevatten ook overzichten van tekens.
Tip: Je kunt ook op sites van verhuurders kijken, want die hebben vaak eigen zeiltekens
.

Maak een alfabet met de tekens
Gebruik de tekens om een alfabet te maken. Als je te weinig letters hebt kun je ook een cijfer (zeilnummer) toevoegen aan het teken om bijvoorbeeld de 2e of 3e letter te gebruiken.

Zet een tekst om naar de zeiltekens
Nu kun je een korte tekst omzetten in het geheimschrift

Stuur het geheimschrift door naar groepsleden, zij kunnen het dan proberen op te oplossen
Tip: Kunnen ze een bepaald zeilteken niet vinden, dan kun je ze een tip sturen in vorm van een plaatje van dat zeilschip of een linkje naar de pagina.

Voorbeeld

Lelievlet, Europe, Flying Junior: LEF