voedseldroppingspel

Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog was er heel weinig voedsel in sommige delen van Nederland, er was een grote hongersnood. Toen hebben de Britten en Amerikanen voedselpakketten gedropt. Uit vliegtuigen werden zakken met voedsel gegooid. Deze pakketten waren zwaar, als je die op je hoofd zou krijgen, dan was je dood. Dus er moest goed uitgekeken worden naar deze vliegtuigen en hun droppings.

Jullie gaan ontdekken dat het best lastig is om te bepalen waar zo’n voedselpakket dan neer moet komen.

Je speelt dit spel als ploeg tegen een andere ploeg of gewoon één tegen één. Je communiceert via telefoon (bijvoorbeeld via WhatsApp).

Speluitleg
Teken allebei op een blaadje een schema met vakjes zoals hieronder, zet ook de letters en getallen erbij. Zie de bijlage voor een voorbeeld.

Ieder (team) bepaalt eerst waar de mensen staan om de voedselpakketten op te halen, de mensen staan op 3 plekken. De groepjes mogen niet naast elkaar gezet worden in het veld (ook niet schuin). Je mag dus niet twee vakjes naast elkaar inkleuren.

Het doel is om de voedselpakketten te droppen in een vakje NAAST een groepje mensen. Je weet alleen niet waar de mensen staan, want je hebt het blaadje van de andere ploeg/persoon niet gezien.

Geef aan de ander door op welk vakje jij een voedselpakket wil gaan droppen. Bijvoorbeeld B3. Dan geeft de ander door dat je dropping raak is! Je hebt namelijk de voedselpakketten naast een groep mensen gedropt.

Je mag om en om een vakje kiezen. De ander zegt of je voedselpakket naast mensen geland is of niet. Let op: schuin telt niet mee!

Wie lukt het als eerste om bij alle drie de groepen mensen een voedselpakket te droppen?

Extra spelregel: als je de voedselpakketten bovenop een groepje gooit, dan heb je de mensen gedood en heb je automatisch verloren.

Extra uitdaging: speel het spel met 3 of 4 personen/teams. Je moet dan beter onthouden waar jij of de ander al een dropping gedaan heeft.

Sport & Spel

Samenleving