herdenkingssteentjes

Iedereen kan een kiezelsteentje beschilderen of een naam erop zetten. Door dit met heel veel scouts te doen en mensen in de buurt er bij te betrekken wordt het een verbindende actie. Deze herdenkingssteentje kunnen in het weekend van 2 en 3 mei 2020 op een centrale plek in de eigen straat verzameld worden. Scouts kunnen die op 4 mei ophalen. Ze brengen de herdenkingssteentjes bijeen bij een monument waar ze in een vorm worden gelegd. Dat kan de Nederlandse vlag, een hart, bloem of de vrijheidsfakkel zijn.

Het is een Joodse traditie om steentjes achter te laten bij graven. Met dit eeuwenoude gebaar eren ze hun doden en houden ze de herinnering aan hun dierbaren levend. Ze laten een teken achter dat laat zien dat ze op bezoek zijn geweest.

In de bijlages vind je een uitgebreidere beschrijving van de actie #herdenkingssteentjes voor Dodenherdenking 2020 en over de manier waarop je de steentjes kunt decoreren.

30-60 minuten

Buiten