Binnenbos in je woonkamer

Wil je de natuur thuis beleven met mooie binnenplanten? Dat ziet er niet alleen gezellig uit, planten in huis (zéker als je thuis schoolwerk moet moet) zijn ook nog eens bewezen gezond! Maar wat zijn de beste planten en waarom?

Eind jaren '80 deed ruimtevaartorganisatie NASA samen met de Associated Contractors of America (ALCA), onderzoek naar de luchtzuiverende effecten van verschillende kamerplanten. Doel was om een manier te vinden om de lucht in ruimtestations te zuiveren. Uit onderzoek bleek dat verschillende kamerplanten zeer geschikt zijn om schadelijke stoffen zoals formaldehyde, benzeen en ammonia uit de lucht filteren. Welke voordelen hebben planten in huis?

Door bouwmaterialen, gordijnen, lijm, verwarming, schoonmaakmiddelen of printers kunnen er binnen chemische stoffen aanwezig zijn. Planten filteren met hun huidmondjes deze stoffen uit de lucht. Ook hoef je minder te ventileren met planten in huis. Zo verlies je in de winter minder warmte en hoef je ook minder te stoken. Te weinig ventilatie kan leiden tot oogirritatie, hoofdpijn, duizeligheid, concentratieverlies en vermoeidheid.

Top 10 meest luchtzuiverende planten

• Krulvaren