maak je eigen spanzaag

Wat heb je nodig?

• een los zaagblad (van een beugelzaag, te koop bij de meeste bouwmarkten)
  • touw
  • mes
  • bijltje
  • zaag
  • (eventueel boortje en beitel)

Beschrijving

Zoek een stuk hout dat ongeveer Langeveen is als het zaagblad.
Dit wordt het middenstuk van de zaag.
Je hebt ook twee stukjes hout nodig voor de zijkanten. Deze moeten dikker zijn dan het middenstuk.

Maak alles ruwweg op maat met zaag en bijl.

Aan de uiteinden van het middenstuk snij je wat hout weg zodat deze wat dunner zijn.
Dan maakt je een gat in het zijstuk waar het middenstuk in past. (Dit kun je met een zakmes doen, maar je kunt ook een handboor en of beitel gebruiken).
Doe dit aan beide zijkanten.

Aan de onderkant snij je aan de buitenzijde van de zaag een kleine inkeping uit waarmee je het zaagblad gaat vasthouden.
Na het uitsnijden van de inkeping zaag je een sleuf in het hout voor het zaagblad. Je had het zaagblad aan beide zijde van de zaag vast in de inkeping met een klein spietje.

Voor de bovenkant van de zaag gaat er een touwtje rondom de twee uiteinden. Dit kan je op zijn plaats houden door nog een setje inkepingen aan de zijkanten van de zaak te maken of door een klein gaatje te boren in de bovenkant van de zaag en het touwtje hier doorheen te rijgen.

Met een klein takje draai je nu het touw strak, zodat er spanning op staat en door het takje tegen het middenstuk te laten rusten blijft de zaag ook op spanning,

Er is ook een Engelstalige YouTube-filmpje voor wanneer je meer uitleg wilt hebben.

1-2 uur

Buiten