Mowgli-bal (Four square ball)

Er is een speelvierkant van 4 vierkanten. De vierkanten zijn even groot. De vierkanten zijn met de klok mee genummerd van1 tot 4.
In vierkant 4 is een extra vierkantje gemaakt. Dit is het vakje van Mowgli (bij andere speltakken: de koning) (zie foto).
Je speelt het spel met tenminste 4 en maximaal 7 spelers.

Spelregels

• Mowgli (de koning, vierkantje 4) serveert en moet tenminste met 1 voet in het extra vakje staan.
  • Je mag de bal alleen onderhands raken
  • De bal moet 1x stuiteren én mag slechts 1x stuiteren in je vierkant voordat je hem raakt (ook bij het opslaan)
  • Als iemand een fout maakt, verlaat deze persoon het vierkant. De anderen draaien door naar het hogere vierkant naast hen. Een nieuw persoon begint in vierkantje 1.
  • Mowgli (de koning) beslist in geval van twijfel. (behalve als er twijfel is bij Mowgli zelf (de koning). Dan stem de groep)
  • De buitenlijnen zijn in, maar raak je de binnenlijnen dan ben je af. Want de binnenlijnen zijn van twee vierkanten, dus dan weet je niet bij welk vierkant de lijn hoort. Bij buitenlijnen is dit wel duidelijk.
  • Je mag overal in jouw vierkant staan en bewegen.
  • Als de bal in jouw vierkant stuitert, MOET je het raken
  • Voor Mowgli (de koning) serveert roept hij: “Staat iedereen klaar?”
  • Je mag de bal alleen slaan; niet vastpakken op dragen

Samenvattend

Je bent weg af als ...
… de bal in jouw vierkant twee keer stuitert