Hoepelen

Hoe werkt het?

Ga staan en zet je voeten iets uit elkaar. Hou de hoepel horizontaal en zo ver mogelijk naar voren (de hoepel zit dus tegen de onderkant van je rug. Zak een heel klein beetje door je knieën, zodat daar beweging in zit. Ga goed rechtop staan met je schouders naar achteren.
Geef de hoepel nu een flinke zwaai. Naar links of naar rechts maakt niet uit. Zorg wel dat de hoepel horizontaal blijft.
Beweeg nu jouw buikspieren van voor naar achter en terug. Zorg dat je hier een goed ritme voor vindt. Je hoeft niet met je heupen te draaien. De hoepel draait rond, maar jij laat jouw buikspieren van voor naar achteren bewegen. Dat lijkt een kleine beweging, maar je zult voelen dat het is wel een heel krachtige beweging is.
Blijf goed rechtop staan. Kijk dus vooruit en niet de hoepel kijken, want dan buig je automatisch naar voren.
Beweeg snel genoeg om de hoepel hoog te houden. Het is net als met fietsen, als je het eenmaal kunt, dan is het niet moeilijk meer.
Als de hoepel zakt, zak dan mee door door je knieën te buigen en geef hierbij zetjes met je heupen om hem weer omhoog te krijgen.

Hoe maak ik een hoepel?

De meeste hoepels die je in de speelgoedwinkels koopt zijn iets te klein en te licht. Voor de meesten is het draaiend en omhoog houden van de hoepel de grootste uitdaging. Daarom is het heel belangrijk dat je kiest voor een dikkere hoepel. Dikkere hoepels zijn zwaarder dan dunne hoepels.
Je kunt een hoepel goed zelf maken. De straal van de hoepel is de hoogte van de grond tot ongeveer 7 cm boven je navel. Dus meet vanaf de grond tot 7 cm boven je navel. Stel dit is 100 cm. Dan heb je voor het maken van een hoepel 100 cm x π (3.14) = 314 cm
Alles wat je nodig hebt is een stevige zwarte tyleenbuis (dit is PVC en wordt o.a gebruikt voor vijverpompen) en je hebt een verbindingstuk (20 mm hose connector) nodig. Dit kun je kopen in een doe-het-zelf-zaak. Je kunt natuurlijk ook een kant-en-klare hoepel kopen.
Met allerlei tape, zoals griptape (wordt o.a op hockeysticks gebruikt) en andere leuke plakbandjes kun je jouw hoepel versieren. Als je met meer soorten tape werkt, gebruik dan het zwakste tape eerst en het sterkste tape het laatst.

5-15 minuten

Buiten