Coördinatenpuzzel

Samen of alleen aan de slag met jouw Scoutingskills, in het bijzonder met kaartlezen.

Je hebt hiervoor een topgrafische kaart ( kan je via Google vinden – althans een gedeelte ervan) en een kaarthoekmeter nodig.

Als organisator bedenk je een woord (van tenminste 9 letters). Kies niet een te voor de hand liggend woord.Nu ga je op je topgrafische kaart op zoek naar de losse letters op de kaart. Het maakt niet uit of dat grote of hele kleine letters zijn.

Heb je die gevonden dan ga je van élke letter het coördinaat van bepalen. Die zet je op een rijtje onder elkaar en stuurt ze naar je mede-explorers. Aan hen de taak om het woord te vinden.

Om het moeilijker te maken kan je de coördinaten ook door elkaar zetten. Dan moeten ze het woord samenstellen uit de losse letters die ze gevonden hebben.

Mocht je niet zo goed meer weten hoe het bepalen van een coördinaat werkt, in de bijlage zit een uitgebreide uitleg.

Heb je geen kaarthoekmeter, dan je je die bestellen bij de ScoutShop. Twee keer succes, de eerste voor de maker, de tweede voor de puzzelaars.

Uitdagende Scoutingtechnieken