Insigne Communicatietechnieken

Omschrijving

Communiceren doe je de hele dag door en op verschillende manieren. Je communiceert met woorden, op schrift of gesproken, je communiceert met lichaamstaal of door bijvoorbeeld te tekenen. Voor dit insigne kun je kiezen uit drie varianten van een bijzondere vorm van communicatie: seinen, non-verbale communicatie of radio.

Zoek een creatieve manier om je bevindingen te delen, doe dat door bijvoorbeeld: een online plakboek te maken, een filmpje op te nemen, een PowerPoint te maken of een digitale tentoonstelling in te richten. Het is goed om van tevoren met je leiding afspraken te maken over hoe je dit doet.

Eisen:

Dit insigne heeft drie varianten, waarvan je er één kiest.

Eisen alternatief A – Seinen
Honderd jaar geleden waren er geen mobiele telefoons of computers. Hoe communiceerden mensen in die tijd met elkaar over lange afstanden? Ze gebruikten rook, lichtflitsen, puntjes, streepjes en vlaggen. Tegenwoordig gebruik je de computer (van smartphone tot pc) voor een groot deel van de communicatie. Ga met deze eisen aan de slag en laat zien dat je ook zonder de moderne technieken kunt communiceren.

1. Maak een presentatie op papier of digitaal waarmee je laat zien wanneer, waar en hoe morse, semafoor en seinvlaggen het best kunnen worden ingezet..
  2. Bouw een eenvoudige morseseinsleutel.
  3. Leer één van onderstaande communicatiemethoden uit je hoofd en gebruik deze communicatiemethode om een bericht over te brengen. Vertel bijvoorbeeld aan je ploeg wat je de afgelopen week gedaan hebt. Het is hierbij belangrijk dat je het bericht in een redelijk tempo weet over te brengen.
    Kies uit:
    • Morse
    • Semafoor
    • Internationale seinvlaggen (scheepvaart)
  4. Speel een spel waarbij je voor de communicatie gebruik maakt van één van de drie mogelijkheden. Je kunt hierbij denken aan zeeslag of schaken.

Eisen alternatief B – Non-verbale communicatie

1. Beschrijf de problemen/uitdagingen die iemand met een gehoorstoornis/visuele beperking tegenkomt in het dagelijks leven bij het communiceren.
  2. Maak een lijst met hulpmiddelen en beschrijf hoe mensen met een gehoorstoornis/visuele beperking deze middelen gebruiken. Speel met één of meerdere hulpmiddelen een spel met je ploeg of troep. Laat bijvoorbeeld een screenreader een songtekst voorlezen en probeer er achter te komen welk liedje dit is.
  3. Leer (de beginselen van) één van onderstaande talen:
    • Braille
    • Gebarentaal doven/slechthorenden
  4. Voer één van de volgende opdrachten uit:
    • Introduceer jezelf aan een doof iemand door gebruik te maken van gebarentaal en vertel die persoon iets over jezelf en over Scouting.
    • Breng door middel van gebarentaal een eenvoudig verhaal, gedicht of lied ‘ten gehore’.
    • Maak een collage of een beeld dat interessant is voor een blinde of slechtziende persoon om aan te raken.
  5. Speel het spel hints met je ploeg of troep. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld beeldbellen..
  6. Ontwerp een geheimschrift en maak hiermee een opdracht.

Eisen alternatief C – Radiotechnicus

1. Voer de volgende taken uit:
    • Zet een zin om in het NATO-alfabet en laat je ploeg deze zin vertalen.
    • Definieer ten minste acht internationale Q-code signalen.
      Zie meer hierover op de website van Veron over Q-codes
    • Laat zien dat je call-signs uit Nederland kunt herkennen.
  2. Leg contact met een amateurradiostation of help een radiozendamateur tijdens de JOTA-JOTI.
  3. Log tien verschillende amateurradiostations met de datum, tijd, roepnaam, de frequentie, de ontvangstkwaliteit en de locatie. Maak verbinding met ten minste vijf stations en teken de stations in op een wereldkaart.
  4. Laat aan je leiding zien dat je de regels voor het gebruik van zendapparatuur begrijpt.
  5. Zet een elektronica-werkstukje in elkaar. Bepaal met behulp van de kleurcodering de waarde van de weerstand.
  6. Bouw een antenne. Leg uit waarom je deze antenne hebt gekozen en wat je ermee kunt beluisteren. Geef aan wat de sterke en zwakke punten van de gekozen antenne zijn.
    TIP: Benader, gezien de wetgeving, hiervoor een radiozendamateur. De JOTA-JOTI is hier bijvoorbeeld een mooie gelegenheid voor.