insigne samenleving - scouts

Jij bent onderdeel van de samenleving en neemt daar actief aan deel. Dit laat je zien aan de andere scouts en jouw leiding de troepraad. Je weet welke rechten je hebt als kind en je zet je in voor een maatschappelijke activiteit.

• Basisfase

Doel van het insigne
    Je kent je omgeving en weet de belangrijkste punten van je stad/dorp te benoemen. Je weet wat cultuur inhoudt en bezoekt een museum. Je weet dat er verschillende mensen in de samenleving zijn en dat iedereen zijn of haar steentje bijdraagt. Jij draagt je steentje bij door bewust iemand te helpen.

Om dit insigne te behalen, moet je bovenstaande doelen bereiken. Dit doe je door een aantal eisen uit te voeren. Zorg dat je jouw leiding kunt laten zien wat je gedaan hebt. Het is goed om van tevoren met je leiding afspraken te maken over hoe je dit doet.

Je hebt aangetoond:

• De belangrijke plekken in de directe omgeving van jouw woning te kunnen vinden (o.a. supermarkt, huisarts, tandarts, ziekenhuis, politiebureau). Maak een digitale kaart waar deze plaatsen op te vinden zijn.
    • In staat zijn de culturele meerwaarde van een museum te benoemen. Volg een online museum tour. In de activiteitenbank kun de links vinden naar bijvoorbeeld het Rijksmuseum, het van Gogh-museum en het Louvre.
    • Je te kunnen verplaatsen in mensen die leven met een beperking. (bijvoorbeeld eet je ontbijt of lunch geblinddoekt, of doet dit met één (je dominante) arm op je rug).
    • Bereid te zijn belangeloos en bewust iemand te helpen. Doe mee met een van de thuis-acties, bijvoorbeeld een teddybeer voor het raam te zetten (actie berenjacht) of T-shirt met een rood hart op te hangen (#mijnhartvoordezorg).
  • Verdiepingsfase

Doel van het insigne

Je hebt aangetoond:

• In staat te zijn een positieve en inhoudelijke bijdrage te leveren aan een discussie of vergadering, zoals een troepraad. Houd een digitale bijeenkomst met je ploeg. Denk aan online bordspelletjes website waar jullie samen een spel kunnen doen of maak een Kahoot voor je ploeg. Voorbeelden van online bordspelletjes: www.houseparty.com, www.nl.boardgamearena.com en www.playingcards.io, maar er zijn er veel meer.
    • Op basis van de rechten van het kind te kunnen benoemen welke rechten voor jou belangrijk zijn (zie bijvoorbeeld http://www.kinderrechten.nl).
    • Een bijdrage te hebben geleverd aan de samenleving door een oplossing te bedenken voor een lokaal maatschappelijk probleem. Neem bijvoorbeeld contact op te nemen met iemand waarvan je die eenzaam is/zou kunnen zijn door de sociale isolatie quarantaine zit of ziek is, door middel van een kaartje sturen of telefoongesprek.