insigne samenleving - explorers

Insignes bij explorers zijn individueel. De belangrijkste reden hiervoor is dat explorers heel verschillend zijn, met hun eigen voorkeuren en eigen vaardigheden. Ze zijn niet hetzelfde dus werkt ook een standaardpakket (one-size-fits-all) niet meer voor explorers. Daarom zijn er dus geen afvinklijstjes met dingen die je moet doen, maar kun je zelf kiezen.

Overleg met jouw eigen begeleider of deze denkt dat de door jouw gekozen opdracht past bij jou en niet te zwaar of te licht is. Natuurlijk laat je na afloop de rest van de afdeling zien wat je gedaan hebt. Dat kan ook nu door een blog, vlog of website.

Voorbeeldprojecten

• Ga voor jouw eigen gemeente eens na welke partij het meeste doet voor Scouting. Benader de verschillende politieke partijen in jouw gemeente: wat is hun standpunt? Hebben ze er over nagedacht? Kun jij ze in een gesprek uitleggen waarom Scouting een meerwaarde is voor de maatschappij?
  • Wat zijn de specifieke problemen in jullie wijk? Bedenk nu een project over het verbeteren van de veiligheid in je wijk, dat je wanneer het weer kan, zelf of met de afdeling kunt uitvoeren. Veel gemeentes hebben een regeling om burgerinitiatieven te financieren, zoals bijvoorbeeld de gemeentes Ede in Gelderland, Weert in Limburg en Molenlanden in Zuid-Holland. Waarschijnlijk heeft jouw gemeente ook zoiets.
  • De festiviteiten voor 4 en 5 mei zijn vanwege de omstandigheden afgelast. Verspreid in heel Nederland liggen Kolpersteine / Struikelsteentjes. Zoek er eens 10 op in jouw buurt en probeer te achterhalen wat het bijbehorende verhaal is. Plaats in de 10 dagen vóór 10 mei (25 april t/m 10 mei) elke dag een berichtje op jouw Insta of Facebook om zo toch aandacht te kunnen geven aan 75 jaar bevrijding.
  • Doe een project rondom vluchtelingen: Alleenstaande Minderjarige Asielzoeker (AMA) hebben niemand in Nederland. Zeker nu ze opgesloten zitten in het AZC ligt eenzaamheid op de loer. Neem contact op met een AZC en kijk of je iemand van jouw eigen leeftijd kunt helpen. Nu door contact met hem/haar te houden en de eenzaamheid wat te doorbreken en later kun je deze persoon helpen met inburgeren.
  • Hoe zit het met jouw inspraak in de groep? Bestudeer de wet- en regelgeving en handel ernaar. Hoe is de inspraak voor explorers eigenlijk geregeld binnen Scouting Nederland? Bestudeer het huishoudelijk reglement van Scouting Nederland en handel ernaar.
  • Communicatie is belangrijk. Maar hoe gaat dat nu precies als je doof bent. Leer gebarentaal.
  • Kom uit het bos! Breng Scouting voor het voetlicht in krant, radio of tv of maak een promotiefilm over je groep.
  • Rondom de crisis-situatie van nu zijn een hoop acties bedacht, zo is er in Amsterdam Serve the City, 3FM doet een Serious Request-actie, maar het kan ook kleiner, zoals deze muffinactie in Bunschoten of deze kaartenactie in Brabant. Wat kun jij doen?
  • Vriendendienst: sommige jongeren hebben door ziekte geen of nauwelijks vrienden. Bied je aan en ga gezellig shoppen, spelletjes spelen of naar het zwembad.