insigne heemkundige - scouts

Omschrijving
Dit insigne staat in het teken van je eigen omgeving. Je komt meer te weten over de geschiedenis van je woonplaats. Je onderzoekt welke verhalen, gebruiken of levenswijzen kenmerkend zijn voor de streek of cultuur waarin je leeft. Of ga op zoek naar bijzondere gebouwen met historische waarde.

Zoek een creatieve manier om je bevindingen te delen, doe dat door bijvoorbeeld: een online plakboek te maken, een filmpje op te nemen, een PowerPoint te maken of een digitale tentoonstelling in te richten. Het is goed om van tevoren met je leiding afspraken te maken over hoe je dit doet.

Eisen:

• Omschrijf in je eigen woorden wat heemkunde en cultureel erfgoed is.
  • Vertel iets over de geschiedenis van je woonplaats. Denk hierbij aan de naam, het wapen, oude gebouwen, bijzondere gebeurtenissen etc. Illustreer je verhaal met een zelfgemaakte oudheidkundige kaart, waarop allerlei wetenswaardigheden vermeld staan en plaatjes of foto’s. Maak voor de presentatie bijvoorbeeld een Kahoot of een online hike in Google Street View voor jouw ploeg.
  • Voer één van de volgende uit:
    • Zoek een beoefenaar van een oud ambacht op en leer zelf dit ambacht uit te voeren. Ga opzoek op internet naar oude ambachten of oude vaardigheden. Kies er één uit en maak een voorwerp. (het gaat hier om het leren van een nieuwe vaardigheid).
    • Ga na wat volkskunst is. Onderzoek of bepaalde technieken en versieringsvormen veel voorkomen of gebruikt werden in jouw omgeving (let bijvoorbeeld op gevelstenen, tegels, hekken, merklappen, aardewerk, klederdracht). Maak een voorwerp of wandversiering waarbij je gebruik maakt van een oude techniek of volksmotief. (het gaat hier om het zelf iets maken).
  • Voer één van de volgende uit:
    • Bezoek een historisch museum en kom meer te weten over de onderwerpen die in dit museum belicht worden. Volg één van de educatieve speurtochten/routes door het museum. Volg een online museumtour.
    • Zoek uit welke middelen van bestaan jouw landstreek/dorp/stad had en waarom.
    • Probeer één of meer sagen of legenden uit je woonplaats te achterhalen en presenteer het verhaal op een door jou gekozen wijze aan je troep of ploeg.
    • Verdiep je in de verschillende bouwstijlen van kerken, boerderijen, molens e.d. in je omgeving. Maak er schetsen of foto’s van en vertel erover.