Welkom aan boord

Doel van het insigne

Met dit insigne laat je zien dat je de basiskennis hebt om aan boord van een vlet mee te draaien. Je weet een aantal belangrijke onderdelen van een vlet te benoemen, je kent een aantal knopen en weet waar aan boord deze gebruikt worden en bent je bewust van de gevaren aan boord.

Om dit insigne te behalen, moet je bovenstaande doelen bereiken. Dit doe je door een aantal eisen uit te voeren. Zorg dat je jouw leiding kunt laten zien wat je gedaan hebt. Het is goed om van tevoren met je leiding afspraken te maken over hoe je dit doet.

Je hebt aangetoond:

• Bouw het model van de lelievlet uit deze link of de bijlage en geef minimaal de volgende onderdelen aan:
    Grootzeil Zwaard Doft
    Fok Giek Voordek
    Grootschoot Dol Achterdek
    Fokkeschoot Roer Kikker (kies er één)
    Mast Gaffel
  • Laat zien dat je kunt zwemmen door bijvoorbeeld je A diploma te laten zien bij de eerste opkomst of er een foto van te sturen naar de leiding.
  • Maak een knopenbordje met de volgende knopen, bij elke knoop moet de naam en een beschrijving waarvoor je de knoop aan boord gebruikt:
    1. Achtknoop
    2. Mastworp
    3. Paalsteek
    4. Platte knoop
    5. Kikker beleggen
    6. Halve steek
  • Maak een filmpje waarin je de volgende dingen met betrekking tot veiligheid uitlegt:
    • Wat de regels zijn over laarzen aan boord en waarom
    • Wat de regels zijn voor het dragen van een reddingsvest
    • Waarom je moet bukken voor een gijp
    • Waarom je je handen binnenboord moet houden
    • Wat de vaarregel goed zeemanschap betekend (je ploegleider of een leiding kan je hier vast mee helpen als je het niet weet)
  • Speel vaarterminologie-memory (uit de bijlage) om te oefenen met de volgende termen:
    • Bakboord
    • Stuurboord
    • Overstag / Door-de-wind-gaan
    • Gijp
    • Hogerwal
    • Lagerwal
    • Roeien
    • Zeilen
    • Wrikken
    • Oploeven
    • Afvallen
  • Wat is de handigste manier om je bagage waterdicht aan boord mee te nemen? Denk er ook aan dat je sommige dingen zoals je zonnebrandcrème vaker nodig hebt je slaapzak. Pak je bagage in en probeer in de douche / in bad of het echt waterdicht is verpakt.
    (Let op: gebruik geen elektronische spullen om dit mee uit te proberen!)