Stoepranden of kaaiebanden

Stoepranden of kaaiebanden is een bekend balspel dat door twee personen wordt gespeeld op een straat met stoepranden.
De spelers staan op de stoep aan beide zijden van de straat. Wie aan de beurt is probeert een (voet)bal precies op de rand aan de overkant te gooien, zodat de bal terugkaatst.

Als de bal terugrolt, -stuitert of -vliegt, levert dat punten op en mag de werper nog eens gooien, zo niet, dan is de ander aan de beurt. Er wordt gespeeld tot een van de spelers een bepaald aantal punten heeft bereikt. Daarna wordt soms van kant gewisseld.

Een andere variant is gooien en doorlopen: als de bal de stoeprand raakt en terugvliegt zonder de grond te raken, mag de werper erop aflopen om de bal in de lucht te vangen. Als dat lukt, mag er nog eens worden gegooid van dichterbij, wat natuurlijk makkelijker is, enzovoort. Als de doorgelopen speler mist, probeert de tegenstander de bal snel tegen hem of haar aan te gooien. Als het raak is (voordat de doorgelopen speler op eigen stoep is teruggekeerd) raakt de getroffen speler al zijn punten kwijt.

Sport & Spel